Hírek

Webshopjában is előfordulnak ezek a népszerű, de jogsértő gyakorlatok?

2018. február 23.

Mai cikkünkben összegyűjtöttünk néhány olyan hibát, amelyekről azt gondolnánk, kikopott már a több éve virágzó webshop világ gyakorlatából, de a hatósági ellenőrzések során még mindig többször szembesülünk azzal, hogy a vállalkozások egymást másolva ugyanazokat a hibákat építik be a rendszerbe.

Webshop audit szolgáltatásunk ellátása során igen gyakran találkozunk visszatérő, már-már szokványos hibákkal. Ezek a hibák sokszor jelentős kellemetlenségeket, eljárásokat, ellenőrzést vagy akár bírságot is jelentenek az adott vállalkozás számára. Bízunk benne, hogy cikkünk felhívja a figyelmet a visszatérő hibákra. 🙂

Elállási joggal kapcsolatos hibák

Az elálláshoz való jog (jogszabályban meghatározott eljárással, feltételekkel és szabályok mellett) megilleti a vásárlót és a vállalkozó pedig köteles a tájékoztatni ezekről a szabályokról a webshop felületén, könnyen megtalálható helyen és közérthetően. Nem minden vállalkozás teszi ezt meg jogszerűen, sajnos sokan vesznek át rossz általános szerződési feltételeket (ÁSZF) a hibáikkal együtt. Ezeket érdemes ellenőrizni:

  1. Elállási jogot az adott vállalkozás, mint egyedileg biztosított lehetőséget kommunikálja, ugyanakkor az elállási jog gyakorlásának lehetőségeit jogszabály írja elő.
  2. Arra az esetre, ha a fogyasztó elállna a vásárlástól, akkor a vételár 30%-ával megegyező bánatpénz megfizetését kéri vagy ezt visszatartják a visszafizetésre kerülő árból, természetesen jogszerűtlenül.
  3. A webshop nem fizeti vissza a termék árán felül a szállítási költséget, amelyre pedig jogszabály kötelezi (meg kell jegyezni, hogy az elállási jog gyakorlásával kapcsolatban felmerült visszaküldési költség már a fogyasztót terheli).
  4. Ha személyesen veszi át a terméket a vevő, akkor a webáruház nem engedi, hogy gyakorolja az elállási jogát, pedig a kézhezvételt követően 14 (tizennégy) napon belül bármikor elállhat(na). Elállási jogát néhány meghatározott terméktípus esetén nem gyakorolhatja a vásárló (pl. higiéniai okok miatt (fehérnemű), hanghordozók, egyedi megrendelésre készített termékek vagy a romlandó áru), de ez semmiképpen sem függhet össze az átvétel módjával.
  5. Higiéniai okok miatt nem vesznek vissza háztartási kisgépet, pl. kávéfőzőt, turmixgépet. Viszont erre csak a termékek egy igen szűk körében van lehetőség és a háztartási kisgépek nem tartoznak ebbe a kategóriába.

Termékkel, árral kapcsolatos problémák

A webshopokkal kapcsolatos jogi szabályozás egyik igen lényeges eleme a termék és annak ára, a fogyasztóvédelmi hatóság kiemelten figyeli az ellenőrzéseknél ezen szabályok betartását, hiszen a megrendelés, a szerződés megkötése kizárólag a webshopban feltüntetett adatok alapján történik.

  1. Igen gyakori panasz a fogyasztók részéről, hogy a termék nem felel meg azoknak a tulajdonságoknak (pl. méretek, anyagösszetétel, szín), amelyeket a webáruházban feltüntettek. A fogyasztót köteles a vállalkozó olyan helyzetbe hozni, hogy az ügyleti döntéséhez minden szükséges és lényeges információt megkapjon, ilyenek különösen a termék jellegzetes tulajdonságai.
  2. Termékek ára végül a fizetéskor magasabb, mint a megrendeléskor és bár a vállalkozás visszaigazolta a kedvezményes vagy olcsóbb áron a megrendelést, mégis a magasabb árat szeretné kifizettetni.

Nem megfelelő tájékoztatás, szerződéssel kapcsolatos hiányosságok

A webshopokban vásárló fogyasztók sokszor nagyon gyorsan meghozzák a vásárlásról a döntést, ha ezt – tudtukon kívül – kevés vagy hibás információ alapján teszik, akkor az nem csak inkorrekt a vállalkozás részéről, de még jogsértői is, nem beszélve arról, hogy az üzemeltető ilyenkor a fogyasztók bizalmával és a saját bevételével is játszik.

  1. Jelentős hiba, ha a fogyasztó nem kap információt arról, ha továbblép az adott aloldalról, akkor ezzel megrendeli a terméket / szolgáltatást és ez számára fizetési kötelezettséggel jár.
  2. Egyes webáruházak elvárják az eredeti csomagolás megőrzését, amelyet nem kérhetnek és ettől nem tehetik függővé a fogyasztót megillető jogok (elállás, csere stb.) gyakorlását.
  3. Eredeti számlát kérik odaadni egy kijavítási vagy kicserélési igény esetén, amikor a vállalkozásnál szintén van egy példány a számlából és csak másolatot kérhet, ha erre mégis valamiért szüksége van.
  4. Gyakran a vállalkozások nem a hatályos jogszabályok alapján készítették el az általános szerződési feltételeiket esetleg azokat nem frissítették a változások után, így azok több tekintetben már jogszabálysértőek. Gyakori esetek például a jótállási és szavatossági időtartamról való helytelen tájékoztatás.
  5. A vásárlót nem vagy nem helyesen tájékoztatják a panaszkezelési gyakorlatról, illetékes békéltető testület elérhetőségeiről.

A fentiekben említett hibák bizony nem csak rossz benyomást keltenek a vásárlókban (ne feledjük, sokan már ismerik a saját jogaikat), de jelentős bírságokat is kockáztathatnak a webáruházak.

Szeretne biztosra menni és átvizsgáltatná webshopját egy webáruház audit keretében? Kerülje el a jelentős mértékű bírságot és azt, hogy egy hatósági ellenőrzés során derüljenek ki az ilyen és ehhez hasonló hibák. Cikkünkben részletesen leírtuk, hogy miből is áll pontosan ez a komplex, de mégis hatékony webshop audit szolgáltatás IDE kattintva olvashatja el.

További információért vagy ajánlatkérés érdekében forduljon kollégáinkhoz bizalommal az ajanlat@fogyasztovedelmireferens.hu email címünkön.

Kattintson IDE és kövessen minket a facebookon! Hírek, aktualitások és érdekességek a fogyasztóvédelem világából!