WEBÁRUHÁZA JOGSZERŰEN MŰKÖDIK?
2018. február 16.
Ha bizonytalan benne, webshop audit szolgáltatásunk Önnek szól!
Az elektronikus kereskedelem és a webáruházak elterjedése hatalmas méreteket öltött az utóbbi években, amely éves szinten Magyarországon elérte a 427 milliárd forintos forgalmat (eNet), több, mint 4,5 millió vásárlóval. Évről évre ez a szám nagyságrendileg 30%-kal emelkedik és várhatóan a jövőben ugrásszerűen növekedni fog, így továbbra is komoly figyelem fog terelődni a webáruházakra és azok jogszabályszerű működésére.
Fogyasztóként mire figyeljek?
Nem csak magyar, hanem világtrend is egyben, hogy a fogyasztók egyre többen térnek át a webes vásárlásra. Sokkal egyszerűbb a neten végig vinni egy ilyen folyamatot, mint személyesen elmenni a kiválasztott áruházba, parkolóhelyet keresni, kiválasztani a terméket, kiállni a sort a kasszánál, majd pedig hazautazni. Napjainkra már szinte bármilyen nagyobb értékű elektronikai cikket, vagy egyéb nagy értékű termékeket is meg lehet rendelni az interneten.
Sok fogyasztót ér azonban kellemetlenség a vásárlások során, ami akár hosszú időre elveheti kedvünket a webáruházaktól. Ilyen például, ha jelentős késedelemmel kapjuk meg a kiválasztott terméket, sérült annak csomagolása, esetleg minőségileg nem megfelelő, vagy éppen csak nem olyan paraméterekkel bíró termék érkezett, mint ami a webshop honlapján meghirdetésre került. Ezt tetézve pedig akár komoly jogsértés elkövetése sem ritka a webáruházak részéről, hiszen számos esetben nem kerül visszautalásra a termék vételára, a jogszabályi kötelezettség ellenére nem adnak lehetőséget az elállásra, vagy az is előfordul, hogy nem cserélik és nem is javítják ki a termék hibáját különböző indokokra hivatkozva.
A fogyasztók egyre gyakoribb megtévesztése és az olykor rendkívül nagy összegű értéket képviselő termékek mind alátámasztják a fogyasztók azon jogos igényét, hogy megbízható, átlátható és korrekt feltételeket kínáló webáruházból tudjanak vásárolni.
Mik a legalapvetőbb jogszabályi előírások és mik a leggyakoribb jogsértések?
A fogyasztót megillető jogok az Európai Unió és hazánk jogrendszerében is egyértelműen definiálva vannak. Ezen előírások maradéktalan betartásának vizsgálatát több hatóság, eltérő szempontrendszer alapján végzi el időről-időre. A számos hatósági eljárás ellenére is igen gyakori azonban a bírásgolás, amikor a megjelenés, a minimális információ nyújtás, vagy éppen az eljárások tekintetében nem kerülnek betartásra a jogszabályi előírások.
Az elvégzett webshop auditok során, legtöbbször az alábbi hiányosságokra lettek figyelmesek szakértőink:
- ÁSZF (általános szerződési feltételek) hiányosságai, megtévesztő rendelkezései,
- vállalkozó adatainak nem megfelelő feltüntetése,
- panaszkezeléssel kapcsolatos hibák,
- elavult vagy hibás tájékoztatás a fogyasztót megillető jogokról,
- a vásárló nem megfelelő tájékoztatása arról, hogy elutasított fogyasztói igényével hova fordulhat.
A fenti jogsértéseket elkövető vállalkozásokra kiszabható bírságok mértékével foglalkozó cikkünket IDE kattintva olvashatja el.
Milyen szempontok mentén vizsgáljuk át webáruházát? Hogyan járulunk hozzá webshopja jogszabályszerű működéséhez?
A teljesség igénye nélkül, néhány kiemelt területe webshop audit szolgáltatásunknak:
- Termék paramétereinek vizsgálata – részletesen elemezzük a termékek feltüntetésével, megjelenésével, tulajdonságaival, árának megjelentetésével kapcsolatos hibákat, hiányosságokat
- Fogyasztói jogok – a jogszabályi előírások és a jogalkalmazási gyakorlat alapján segítséget nyújtunk a fogyasztót megillető jogok megfelelő feltüntetésében, kiemelt figyelemmel az elállásra, a szavatosságra és a jótállásra vonatkozóan. Lényeges a határidőkre, a fogyasztó választási lehetőségeire, a költségviselésre, az esetleges szakvélemények beszerzésének lehetőségére, valamint a bizonyítási teherre is kitérni a tájékoztatás során. Részletesen beszámolunk a feltárt hibákról és hiányosságokról, valamint kialakítjuk a jogszabályszerű működést.
- Szerződéskötés, ÁSZF – pontosan végigkövetjük a szerződéskötés folyamatát a megrendelés leadásától egészen a kiszállításig. Megvizsgáljuk a szerződési feltételeket, a sablon leveleket, továbbá felülvizsgáljuk az általános szerződési feltételeket (ÁSZF) is. Tekintettel arra, hogy ez utóbbira a jogszabályi környezet különösen nagy hangsúlyt fektet, hiszen ha ezt a dokumentumot a fogyasztó elfogadja egy chech-box kipipálásával, akkor ezzel egy szerződést ír alá.
- A vállalkozás elérhetőségei – különösen nagy hangsúlyt fektetünk az ezen tárgykörben szerzett gyakorlati tapasztalatainkra. Konkrét javaslatot adunk ügyfelünknek arra vonatkozóan, hogy hogyan tegye költséghatékonyan elérhetővé vállalkozását, mindamellett, hogy maradéktalanul betartja a vonatkozó előírásokat is.
- Panaszkezelési gyakorlat – a fogyasztók érdekei igen sokszor sérülnek a rosszul kialakított, hanyag vagy félrevezető panaszkezelési gyakorlat miatt. Egy ilyen ügyben bármely webáruház könnyedén megütheti a bokáját, hiszen a jogsértő folyamat békéltető testületi, fogyasztóvédelmi hatósági, vagy akár bírósági eljárással is folytatódhat és akár bírsággal is zárulhat. Ennek kiküszöbölése érdekében górcső alá vesszük a webáruház által alkalmazott gyakorlatokat és jogsértés észlelése esetén segítünk kialakítani egy költséghatékony, de az előírásoknak megfelelő folyamatot.
- Megtévesztő reklámok, promóciók vizsgálata – a webáruház által használt reklámok sokszor tartalmaznak olyan elemeket, amely a későbbiekben egy fogyasztóvédelmi hatósági eljárásban megtévesztőnek minősülhet. A célunk a vállalkozások tevékenységének jogszerű mederbe terelése és a reklámok, kampányok előzetes felülvizsgálata. Egy-egy megtévesztő promóciós anyaggal a komoly árbevétel emelkedés helyett, akár komoly bírságra is számíthat, hogyha az nem megfelelő vagy megtévesztő információkat tartalmaz.
Felhasználóbarát webáruház = elégedett és tartós vásárlóközönség
Kiegészítő szolgáltatásként teljes körű webshop tanácsadással is foglalkozunk, melynek keretein belül megvizsgáljuk honlapja tartalmát és működését, az egyes funkciók felhasználóbarát kialakítását. Az elvégzett vizsgálat alapján megoldási javaslatokat dolgozunk ki az ügyfélelégedettség és ügyfélélmények további növelésére. Tűnjön ki a tömegből egy használható, szerethető felülettel!
Milyen kézzel fogható előnyökkel jár webshop audit és az e-kereskedelmi tanácsadói szolgáltatásunk?
- szakmai segítséget kap a webshopja jogszabályszerű üzemeltetéséhez, beindításához,
- e-kereskedelmi tevékenységét egy jogszerűen működő webáruházban végezheti, amelyre szakmai felelősséget vállalunk,
- nem kell aggódnia, hogy ellenőrzés esetén a fogyasztóvédelmi hatóság jogsértéseket tár fel és bírságot szab ki webáruháza miatt,
- kirobbanó mértékben növekedhet fogyasztói elégedettsége,
- hosszú távon jelentősen bővül webáruházának vásárlóközönsége,
- átlátható, könnyen kezelhető elektronikus felületet teremtünk Önnek,
- és talán a legfontosabb, hogy Ön is jogosulttá válik a Fogyasztóbarát Értékesítési Pont emblémánk korlátlan használatára, amely garantálja fogyasztóinak a magas minőséget és a megbízhatóságot.
Fogyasztóbarát Értékesítési Pont
Amennyiben vizsgálatunk eredményeként a feltárt hibák vagy hiányosságok kijavítása sikeresen megtörtént és az utóellenőrzés során sem fedeznek fel szakértőink további pontatlanságokat, úgy a szolgáltatás keretein belül díjmentesen biztosítjuk vállalkozása számára a „Fogyasztóbarát Értékesítési Pont” emblémánk használati jogát honlapján és reklámfelületein.
Magas minőség, szakmai garancia
A Fogyasztóvédelmi Referens Központ szakértői stábján belül kimagasló szakmai tapasztalattal bíró háttércsoport foglalkozik a webáruház auditálási, valamint az e-kereskedelmi tanácsadói feladatok ellátásával. Garantáljuk kedves ügyfeleink számára a magas minőség, és precizitás, amire természetesen teljes körű szakmai felelősséget is vállalunk.
Webshop audit és e-kereskedelmi tanácsadó szolgáltatásunk mikro, kis- és középvállalkozások, valamint nagyvállalatok számára egyaránt elérhető. Előzze meg a hatósági eljárást és kérje segítségünket az ajanlat@fogyasztovedelmireferens.hu e-mail címen.
Kattintson IDE és kövessen minket a facebookon! Hírek, aktualitások és érdekességek a fogyasztóvédelem világából!