Az előfizetőknek törvényi előírás alapján idén is kötelező az adategyeztetés szolgáltatójukkal, amennyiben előrefizetős SIM-kártyát használnak. Ha figyelmen kívül hagyják a szolgáltatóktól idén érkező, erre vonatkozó SMS-eket – és így elmulasztják az adategyeztetést –, akkor kártyáikra megszűnhet az előfizetés. Az idei adategyeztetés határideje minden kártyatulajdonos számára más és más, hiszen attól függ, ki mikor kötötte meg a szerződését. Az adategyeztetést a szerződéskötéstől számított fordulónapig kell elvégezni.
A hírközlési törvény szerint 2017-ben június 30-ig, majd azután évente kell szolgáltatójukkal egyeztetniük adataikat a feltöltőkártyás előfizetéssel rendelkezőknek. Aki annak idején év elején kötött szerződést a szolgáltatójával, annak az idei egyeztetés már most aktuális lehet, hiszen 2018-tól az adminisztrációt a szerződéskötéstől számított fordulónapig kell intézni. Ez mindenkinél eltérő időpontot jelent annak függvényében, hogy ki mikor kötött szerződést, vagyis az adategyeztetések ez évtől folyamatosan zajlanak. A tavalyi számok alapján idén körülbelül 3,5 millió SIM-kártya adategyeztetése várható.
Videó a képre kattintva indul.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság arra kéri az előrefizetős SIM-kártyás ügyfeleket, hogy ha a szolgáltatójuk SMS-ben értesíti őket az aktuális adategyeztetésről, tegyenek ennek eleget a törvényi előírásoknak megfelelően – annak ellenére, hogy a tavalyi adminisztráció óta még nem telt el egy év. Azokat az előrefizetős kártyákat, amelyekre nem történik meg határidőben az adategyeztetés, a szolgáltatóknak ki kell kapcsolniuk. Az adategyeztetés mindhárom nagy szolgáltatónál online is elvégezhető a cégek honlapján. Fontos, hogy csak a szolgáltató SMS-es értesítése után kell elvégezni az adategyeztetést.
1. Hány feltöltőkártyás előfizetése lehet egy személynek?
Egy egyéni előfizetőnek – mobilszolgáltatónként – legfeljebb tíz, egy üzleti előfizetőnek pedig maximum ötven előre fizetős mobiltelefon SIM-kártyája (feltöltőkártyás előfizetése) lehet az NMHH-rendelet alapján.
2. Változik-e, hogy hol lehet előre fizetett SIM-kártyát vásárolni, egyenleget feltölteni?
Nem, itt változatlan a szabályozás: ugyanazokon az árusítóhelyeken lehet az előfizetéseket megvásárolni (pl. szolgáltatók üzletei, diszkontáruházak, benzinkutak), és az egyenleget feltölteni.
3. Az előfizető tartja észben, hogy egyeztetnie kell az adatait, vagy jelez a szolgáltató?
A szolgáltató minden esetben értesítést küld az adategyeztetés szükségességéről SMS-ben, az adategyeztetés csak ezután végezhető el. Új szerződés megkötésekor a szolgáltató – ahogy eddig is – eleve egyezteti az ügyféllel az adatokat még a szolgáltatásnyújtás megkezdése előtt. Az viszont már az előfizető felelőssége, hogy szolgáltató értesítése után ne felejtse el megadni az adatait az egyeztetéshez.
4. Milyen határidővel kell a szolgáltatónak az adatokat egyeztetnie az érintett ügyfeleivel?
A hírközlési törvény szerint évente kell szolgáltatójukkal egyeztetniük adataikat a feltöltőkártyás előfizetéssel rendelkezőknek. Fontos, hogy 2018-tól az adminisztrációt a szerződéskötéstől számított fordulónapig kell intézni. Ez mindenkinél eltérő időpontot jelent annak függvényében, hogy ki mikor kötött szerződést, vagyis az adategyeztetések az év elejétől folyamatosan zajlanak.
Videó a képre kattintva indul.
5. Be kell menni személyesen az adategyeztetéshez?
Nem kell bemenni személyesen a szolgáltatóhoz egyeztetni, ha magyar állampolgár a feltöltőkártyás előfizető, és van magyar személyazonosításra alkalmas hatósági igazolványa (személyi igazolványa, jogosítványa, útlevele). A szolgáltatónak elég, ha telefonon, e-mailben vagy más, általa meghatározott módon elkéri a feltöltőkártyás szerződést aláíró személy hatósági igazolványának adatait, és annak érvényességét ellenőrzi az állami nyilvántartásban.
Ezt az ellenőrzést jelenleg is bárki kipróbálhatja a https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/OkmanyErvenyessegLekerdezes.xhtml címen.
Azoknak a külföldieknek kell bemenniük személyes adategyeztetésre, akik nem rendelkeznek magyar személyazonosításra alkalmas hatósági igazolvánnyal, mert egy másik ország által kiállított hatósági igazolványt nem lehet a hazai nyilvántartásban ellenőrizni. Ők kötelesek személyesen bemutatni a beutazásra vagy tartózkodásra jogosító okmányukat a szolgáltatónál.
6. Mi történik a határidő után?
Ha az előfizető személyazonosságának ellenőrzése eddig az időpontig nem történik meg, akkor az előfizető valamennyi ilyen típusú szerződése megszűnik a határidő lejártakor, tehát egy feltöltős SIM-kártyát sem használhat.
Ha az adategyeztetés sikeres, akkor az előfizetőnek legközelebb a nyilatkozattételhez képest egy év múlva kell majd ismét egyeztetnie adatait a szolgáltatóval. Erről a szolgáltatója majd külön előzetes értesítést küld.
7. Csak egyszer vagy többször is kötelező az adategyeztetés?
Az adategyeztetést évente el kell végezni, de legfeljebb egyszer. Új előfizetéskor még a szerződés megkötése előtt, majd évente egyszer kötelező az adategyeztetés.
8. Miért van a szükség az új szabályozásra?
A törvénymódosításnak köszönhetően egyrészt korlátozható, hogy személyek vagy cégek az életszerűnél nagyobb mennyiségű SIM-kártyás előfizetéseket kössenek, és azokat tovább értékesítsék, másrészt a gördülékenyebb ügyintézéshez is szükség van az előfizetők minél pontosabb beazonosítására, ahogyan az a különböző közműszolgáltatásoknál – pl. gáz- vagy áramszolgáltatók – már bevett módszer.
9. A szolgáltatótól személyesen is megkereshetnek adategyeztetésre?
Fontos tudni, hogy a szolgáltató nem veszi fel személyesen az ügyfelekkel a kapcsolatot a lakásukon vagy a munkahelyükön az adategyeztetés miatt. Az ilyen személyes megkeresések valószínűleg rossz szándékúak. Ha bizonytalan a megkeresés valódiságával kapcsolatban, vegye fel a kapcsolatot szolgáltatójával.
2003. évi C. törvény – az elektronikus hírközlésről szóló (Eht.)
2/2015. (III. 30.) NMHH rendelet – Az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályairól szóló
Kattintson IDE és kövessen minket a facebookon! Hírek, aktualitások és érdekességek a fogyasztóvédelem világából!
Forrás: NMHH
Képek: NMHH, canva