Az Európai Bizottság öt területen intézkedéscsomagot terjesztett elő az európai fogyasztói jogok és azok érvényesítésének megerősítése érdekében – jelentette be az uniós bizottság és be is mutatta a csomag részleteit.
A testület illetékesei elmondták: a szigorú fogyasztóvédelmi szabályok ellenére az elmúlt időszak olyan esetei, mint például a dízelbotrány, arra világítottak rá, hogy a gyakorlatban nem érvényesülnek maradéktalanul a meglévő szabályozások. A most bemutatott intézkedéscsomag egyebek mellett létrehozza a kollektív jogorvoslathoz való jogot Európában arra az esetre, ha a fogyasztókat csoportosan éri kár, fokozott átláthatóságot biztosít az interneten vásárolóknak, és hatékonyabb fellépést tesz lehetővé a termékek kettős minőségben történő forgalmazása ellen.
Frans Timmermans, az uniós bizottság első alelnöke a javaslatcsomag bemutatásakor hangsúlyozta, az új megállapodás egy tisztességesebb, a fogyasztók és a vállalkozások érdekeit egyaránt szolgáló egységes piac kiépítésére irányul. Létrejön a kollektív jogorvoslathoz való jog Európában, a fogyasztók tudni fogják, kiktől vásárolnak az online felületeken, és azt is, ha a kereskedők fizettek azért, hogy megjelenjenek a keresési találatok között. A kereskedők többsége – azaz a tisztességesen eljárók – esetében csökkenni fognak a terhek. Az európai fogyasztók bizalmával szándékosan visszaélő kereskedők csoportja azonban keményebb büntetésekre számíthat – közölte.
Vera Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos kiemelte, a globalizált világban a nagyvállalatoknak hatalmas lépéselőnyük van a fogyasztókhoz képest, ezért ki kell egyenlíteni az esélyeket. Az éves árbevételtől függő bírságok pedig lehetővé teszik majd a fogyasztóvédelmi hatóságok számára, hogy arányos büntetéseket mérjenek a csalókra – tette hozzá.
A lépések mind a fogyasztói jogérvényesítést, a gyorsabb és hatékonyabb kártérítést, mind a vállalkozások indokolatlan terheit kezelik.
1. Fokozott átláthatóság az interneten. A fogyasztóknak az online piactereken egyértelmű tájékoztatást kell adni arról, hogy kereskedőtől vagy magánszemélytől vásárolnak-e, hogy tisztában legyenek azzal, fogyasztói jogaik védelmet biztosítanak-e számukra, ha valami gond adódik. Internetes kereséskor pedig egyértelműen jelezni kell a fogyasztók számára, ha a kereskedő által fizetett keresési találatról van szó, valamint hogy milyen fő paraméterek alapján rangsorolják a keresési találatokat. Ezenfelül a bizottsági javaslat a fogyasztókat digitális szolgáltatások vásárlása esetén megillető tájékoztatási és elállási jogokat azokra az „ingyenes” szolgáltatásokra is kiterjesztené, amelyek esetében a fogyasztók személyes adatokat adnak meg, ám pénzbeli fizetésre nem kerül sor.
2. Erősebb eszközök a fogyasztói jogok és a kártérítés érvényesítéséhez. A kollektív jogorvoslat európai formája az egész EU-ban lehetővé fogja tenni, hogy a jogellenes kereskedelmi módszerek segítségével megkárosított fogyasztók csoportjainak nevében az erre feljogosítottak – például fogyasztóvédelmi szervezetek – keresetet indíthassanak a bíróságon, például kártérítést, cserét vagy javítást kérve. Az intézkedéscsomag azt is biztosítani fogja, hogy a fogyasztóknak minden tagállamban joguk lesz egyéni jogorvoslattal élni (pl. pénzügyi kártérítést vagy a szerződés megszüntetését kérve), ha tisztességtelen kereskedelmi módszerek (pl. megtévesztő marketing) áldozataivá válnak.
3. Hatékony szankciók az uniós fogyasztóvédelmi jog megsértése esetén. Az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok nem rendelkeznek megfelelő eszközökkel az olyan módszerek szankcionálására, amelyek Unió-szerte jelentős számú fogyasztót érintenek és tömeges károkat okoznak. Jelenleg a bírságok mértéke gyakran túl alacsony ahhoz, hogy valóban elrettentő hatású legyen, különösen a nagyvállalkozások esetében. A javaslat értelmében a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok összehangolt módon hatékony, arányos és visszatartó erejű büntetéseket szabhatnának ki.
4. Fellépés a termékek kettős minőségben történő forgalmazása ellen. A Bizottság a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv módosítását javasolja annak érdekében, hogy a jogszabály egyértelműen kimondja, a nemzeti hatóságok intézkedéseket hozhatnak, ha a forgalmazók különböző tagállamokban azonos termékként értékesítenek olyan árucikkeket, amelyeknek az összetevői vagy jellemzői jelentős mértékben eltérnek egymástól.
5. Jobb feltételek a vállalkozások számára. Az intézkedéscsomag felszámolja a vállalkozásokra nehezedő szükségtelen terheket. Például a jövőben a fogyasztók nem küldhetik vissza azokat az online megrendelt termékeket, amelyeket nemcsak kipróbáltak, de használtak is.
A bizottsági javaslatcsomag cselekvési tervet is tartalmaz, mely a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok közötti összehangolt jogérvényesítési intézkedések, valamint a főbb kereskedelmi partnerországok hatóságaival való együttműködés továbbfejlesztésére irányul.
Kattintson IDE és kövessen minket a facebookon! Hírek, aktualitások és érdekességek a fogyasztóvédelem világából!
Forrás: MTI, Portfolió
Képek: wikipédia, fotolia