Karácsony előtt mindannyian szeretnénk a szeretteinket meglepni valami olyannal, aminek tényleg örülnek, a nyomás, az idő- és anyagi keretek miatt azonban sokszor vásárolunk tárgyakat, amelyek később nem bizonyulnak megfelelőnek. A célunk, hogy segítsünk a fogyasztóknak tájékozódni a fogyasztói jogaikról, tudatosabban vásárolni.
Az alábbiakban összegyűjtöttük a leggyakoribb 6 helyzetet, amelyek során felmerül, hogy visszavinnénk a terméket.
Ha nem azt kapta a vásárló, amit megrendelt, akkor ez egyértelműen hibás teljesítés az eladó részéről. Persze ilyenkor érdemes ellenőrizni a rendelést visszaigazoló emailt, hogy nem történt-e félrekattintás az oldalon.
Ebben az esetben a vásárló jogosult a terméket visszaküldeni és a visszaküldés költségét is a vállalkozás kell, hogy megfizesse vagy biztosítania kell a visszaszállítást (pl. van, hogy az értékesítő ügynök veszi át és viszi vissza).
Ilyen esetben kérhető a termék kicserélése (eredetileg megrendelt termékre) vagy a vásárló elállhat a vásárlástól és visszakérheti a pénzét. Amelyet köteles az eladó készpénzben kifizetni vagy internetes vásárlás esetén átutalással (esetleg postai úton) visszafizetni. Internetes vásárlásnál még fontos, hogy bármilyen esetben el lehet állni a vásárlástól a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül és visszajár a termék ára.
A vállalkozó, aki a terméket értékesítette ebben a helyzetben saját maga döntheti el, hogy visszaveszi-e a terméket, hiszen ő nem hibázott, a termék nem hibás.
A gyakorlat az az utóbbi években, hogy az üzletek, vállalkozások rugalmasan állnak az ilyen igényekhez, sokszor – 15-30 napos időtartamot is biztosítanak erre vásárlóiknak.
Ilyen helyzetben érdemes megőrizni a külső és belső címkét és a blokkot is, hiszen ezek alapvető feltételei szoktak lenni egy-egy ilyen cserének.
Szintén nem köteles a vállalkozó ilyen igény estén visszafizetni az elköltött összeget, de a vásárlóik elégedettsége érdekében sok üzlet nem csak a visszavitt áru árának levásárlását teszi lehetővé, de még az árát is van, hogy visszaadja.
Internetes vásárlásnál viszont létezik egy speciális, indokolás nélküli elállás néhány kivételtől eltekintve szinte minden esetben, amikor a hibátlan terméket mégsem akarja megvenni, erre a kézhezvételt követő 14 napon belül van lehetőség. A jogszabály biztosítja a kiszállítás előtt történő elállás lehetőségét is. Tehát ha megrendelte, de mégsem szeretné a vevő átvenni vagy visszaküldené, egyszerűen jelzi a vállalkozásnak és a visszaküldi a terméket.
Az elállást követően újabb 14 napon belül köteles a fogyasztó (saját költségére) visszaküldeni a terméket és ezen időtartamon belül vissza kell kapnia a vételárat és a kiszállítás díját is.
Tipikus esete a vállalkozó hibás teljesítésének, hiszen a termék – ha nem működik, hibás vagy hiányos – nem alkalmas rendeltetésszerű használatra.
A vevő jogosult a terméket visszavinni és kijavítását vagy cseréjét kérni. Ha a hiba nem jelentős mértékű vagy a csere aránytalan költséggel járna a vállalkozás számára, akkor nem köteles a cserére, csak a kijavításra. A kijavítással mindig azt vállalja az eladó, hogy utána a termék olyan lesz, mintha új lenne.
Lássunk egy példát, ha a vevő rendelt egy fából készült egyedi sakk készletet és a tartódoboz csatja nem záródik, akkor a vállalkozó nem köteles a sakk készletet ismét legyártatni, elegendő, ha megfelelő minőségben kijavíttatja a zárat.
A vállalkozó köteles azonban a lehető legrövidebb idő (15 napon belül) alatt elvégezni a javítást. „Törekedni” kell a 15 napra, indokolt esetben ez elhúzódhat azonban a javítás.
Természetesen lényeges, hogy a blokk (és ha van jótállási jegy) legyen meg, ezzel tudjuk igazolni a vásárlást.
A kategória igen különleges, mert ebben az esetben sem felelős az eredményért a vállalkozó, de az ő érdeke, hogy a fogyasztó elégedett legyen a vásárlást követően.
Az üzletek, vállalkozások jelentős része lehetőséget biztosít a vevőinek arra, hogy a nem megfelelő terméket kicserélhessék vagy akár elálljanak a vásárlástól. Sokuk lehetővé teszi, hogy a termék árát levásárolják vagy azt akár vissza is fizeti.
Ilyen helyzetben is érdemes tájékozódni az üzlet, webshop vagy vállalkozás üzletpolitikájáról, hiszen – bár sokuk biztosít erre lehetőséget – jogilag nem kötelesek erre.
Ahogyan azt már a fentiekben írtuk, a blokk arra szolgál, hogy igazolja, hogy a terméket az adott boltban vagy vállalkozástól vette a vevő. Ez a dokumentum támasztja alá, hogy adásvételi szerződés jött létre az eladó és a vevő között és a jogszabály szerint helytállni köteles a vállalkozás a termékért.
Ha nincs meg a blokk/számla, akkor sok üzlet nem áll szóba a fogyasztóval. Részben érthetően, mert nem szeretnének egy máshol vásárolt áruért felelősséget vállalni. Gondoljunk csak a megfelelő minőségű kínai hamisítványokra.
Ilyen helyzetben az alábbiakat érdemes megpróbálni:
Önmagában a jótállási jegy elegendő ahhoz, hogy visszavigyük a hibás terméket, nem hivatkozhat a vállalkozó arra, hogy nem foglalkozik a panasszal, mert nincs meg a blokk. Sokszor a blokkot már hozzá is tűzik a jótállási jegyhez. Ugyanúgy fordítva is igaz, ha nincs meg a jótállási jegy (nem kapott a vevő), akkor a blokkot is elegendő bemutatni.
Alapból a jogszabály védi a vevőket / fogyasztókat. Ha jótállás van egy terméken, akkor a fogyasztó pozíciója, jogai még erősebbek, tehát mondhatni még inkább „ő van nyeregben”.
A jótállás az értékesebb termékekre (10.000,- Ft) és a hosszabb ideig használható termékekre (háztartási gépek, elektronikus termékek, ékszerek, szőrmék stb.) vonatkozik.
A kötelező jótállási idő 1 év, de a vállalkozás bármilyen más termékre (pl. műanyag konyhai edényre vagy kozmetikumra) is vállalhat jótállást vagy akár hosszabb idejű jótállást.
A terméket – miután kiderült, hogy hibás – visszaviheti, ha ezt a vásárlástól számított 3 munkanapon belül megteszi, akkor köteles a vállalkozó előzetes vizsgálat nélkül, azonnal kicserélni (amennyiben a rendeltetésszerű használatot befolyásolja a hiba). 3 munkanapon túl is kérheti a fogyasztó, hogy cserélje ki a terméket, ne javítsa, de a vállalkozó nem köteles erre. Ilyen eset, ha a csere jelentős költséggel járna (pl. egyedileg készített termék).
Kijavítási igény esetén lényeges, hogy a jótállási jeggyel a javítószolgálathoz (szakszerviz) közvetlenül is lehet fordulni.
Ha a kijavítás vagy kicserélés nem történt meg vagy nem eredményesen javították, esetleg már nem érdeke a vevőnek a vásárlás (pl. éneklő Mikulás Karácsony után), akkor (árleszállításon kívül) választhatja a vevő, hogy visszakéri a termék árát és ezt a vállalkozás köteles visszafizetni.
Szerző: Dr. Hoffmann Éva