Széchenyi Terv Plusz

Hírek

Megvetted. Visszavinnéd? Jogod van hozzá!

2017. december 16.

Karácsony előtt mindannyian szeretnénk a szeretteinket meglepni valami olyannal, aminek tényleg örülnek, a nyomás, az idő- és anyagi keretek miatt azonban sokszor vásárolunk tárgyakat, amelyek később nem bizonyulnak megfelelőnek. A célunk, hogy segítsünk a fogyasztóknak tájékozódni a fogyasztói jogaikról, tudatosabban vásárolni.

Az alábbiakban összegyűjtöttük a leggyakoribb 6 helyzetet, amelyek során felmerül, hogy visszavinnénk a terméket.

1. Nem azt küldték, amit megrendeltem

Ha nem azt kapta a vásárló, amit megrendelt, akkor ez egyértelműen hibás teljesítés az eladó részéről. Persze ilyenkor érdemes ellenőrizni a rendelést visszaigazoló emailt, hogy nem történt-e félrekattintás az oldalon.

Ebben az esetben a vásárló jogosult a terméket visszaküldeni és a visszaküldés költségét is a vállalkozás kell, hogy megfizesse vagy biztosítania kell a visszaszállítást (pl. van, hogy az értékesítő ügynök veszi át és viszi vissza).

Ilyen esetben kérhető a termék kicserélése (eredetileg megrendelt termékre) vagy a vásárló elállhat a vásárlástól és visszakérheti a pénzét. Amelyet köteles az eladó készpénzben kifizetni vagy internetes vásárlás esetén átutalással (esetleg postai úton) visszafizetni. Internetes vásárlásnál még fontos, hogy bármilyen esetben el lehet állni a vásárlástól a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül és visszajár a termék ára.

2. Nem tetszik a termék

Üzletben / vásáron vásárolt termék

A vállalkozó, aki a terméket értékesítette ebben a helyzetben saját maga döntheti el, hogy visszaveszi-e a terméket, hiszen ő nem hibázott, a termék nem hibás.

A gyakorlat az az utóbbi években, hogy az üzletek, vállalkozások rugalmasan állnak az ilyen igényekhez, sokszor – 15-30 napos időtartamot is biztosítanak erre vásárlóiknak.

Ilyen helyzetben érdemes megőrizni a külső és belső címkét és a blokkot is, hiszen ezek alapvető feltételei szoktak lenni egy-egy ilyen cserének.

Szintén nem köteles a vállalkozó ilyen igény estén visszafizetni az elköltött összeget, de a vásárlóik elégedettsége érdekében sok üzlet nem csak a visszavitt áru árának levásárlását teszi lehetővé, de még az árát is van, hogy visszaadja.

Interneten vásárolt termék esetén

Internetes vásárlásnál viszont létezik egy speciális, indokolás nélküli elállás néhány kivételtől eltekintve szinte minden esetben, amikor a hibátlan terméket mégsem akarja megvenni, erre a kézhezvételt követő 14 napon belül van lehetőség. A jogszabály biztosítja a kiszállítás előtt történő elállás lehetőségét is. Tehát ha megrendelte, de mégsem szeretné a vevő átvenni vagy visszaküldené, egyszerűen jelzi a vállalkozásnak és a visszaküldi a terméket.

Az elállást követően újabb 14 napon belül köteles a fogyasztó (saját költségére) visszaküldeni a terméket és ezen időtartamon belül vissza kell kapnia a vételárat és a kiszállítás díját is.

3. Nem működik, hibás, használhatatlan az áru

Tipikus esete a vállalkozó hibás teljesítésének, hiszen a termék – ha nem működik, hibás vagy hiányos – nem alkalmas rendeltetésszerű használatra.

A vevő jogosult a terméket visszavinni és kijavítását vagy cseréjét kérni. Ha a hiba nem jelentős mértékű vagy a csere aránytalan költséggel járna a vállalkozás számára, akkor nem köteles a cserére, csak a kijavításra. A kijavítással mindig azt vállalja az eladó, hogy utána a termék olyan lesz, mintha új lenne.

Lássunk egy példát, ha a vevő rendelt egy fából készült egyedi sakk készletet és a tartódoboz csatja nem záródik, akkor a vállalkozó nem köteles a sakk készletet ismét legyártatni, elegendő, ha megfelelő minőségben kijavíttatja a zárat.

A vállalkozó köteles azonban a lehető legrövidebb idő (15 napon belül) alatt elvégezni a javítást. „Törekedni” kell a 15 napra, indokolt esetben ez elhúzódhat azonban a javítás.

Természetesen lényeges, hogy a blokk (és ha van jótállási jegy) legyen meg, ezzel tudjuk igazolni a vásárlást.

4. Nem lett jó a méret, szín stb., visszacserélném

A kategória igen különleges, mert ebben az esetben sem felelős az eredményért a vállalkozó, de az ő érdeke, hogy a fogyasztó elégedett legyen a vásárlást követően.

Az üzletek, vállalkozások jelentős része lehetőséget biztosít a vevőinek arra, hogy a nem megfelelő terméket kicserélhessék vagy akár elálljanak a vásárlástól. Sokuk lehetővé teszi, hogy a termék árát levásárolják vagy azt akár vissza is fizeti.

Ilyen helyzetben is érdemes tájékozódni az üzlet, webshop vagy vállalkozás üzletpolitikájáról, hiszen – bár sokuk biztosít erre lehetőséget – jogilag nem kötelesek erre.

5. Nincs meg a blokk

Ahogyan azt már a fentiekben írtuk, a blokk arra szolgál, hogy igazolja, hogy a terméket az adott boltban vagy vállalkozástól vette a vevő. Ez a dokumentum támasztja alá, hogy adásvételi szerződés jött létre az eladó és a vevő között és a jogszabály szerint helytállni köteles a vállalkozás a termékért.

Ha nincs meg a blokk/számla, akkor sok üzlet nem áll szóba a fogyasztóval. Részben érthetően, mert nem szeretnének egy máshol vásárolt áruért felelősséget vállalni. Gondoljunk csak a megfelelő minőségű kínai hamisítványokra.

Ilyen helyzetben az alábbiakat érdemes megpróbálni:

  • Ha van a cégtől törzsvásárlói kártya, akkor azon a profilon (ha azzal vásároltunk) fel van tüntetve a vásárlásunk
  • Ha kártyával fizettünk, akkor a fizetési bizonylattal visszakerestethetőek a pénztárgépben a vásárlási adatok
  • Jótállási jegyet kaptunk a termékhez, akkor az is megfelelő a blokk helyett

6. Jótállási jegy alapján mire vagyok jogosult, ha hibás, nem működik a termék

Önmagában a jótállási jegy elegendő ahhoz, hogy visszavigyük a hibás terméket, nem hivatkozhat a vállalkozó arra, hogy nem foglalkozik a panasszal, mert nincs meg a blokk. Sokszor a blokkot már hozzá is tűzik a jótállási jegyhez. Ugyanúgy fordítva is igaz, ha nincs meg a jótállási jegy (nem kapott a vevő), akkor a blokkot is elegendő bemutatni.

Alapból a jogszabály védi a vevőket / fogyasztókat. Ha jótállás van egy terméken, akkor a fogyasztó pozíciója, jogai még erősebbek, tehát mondhatni még inkább „ő van nyeregben”.

A jótállás az értékesebb termékekre (10.000,- Ft) és a hosszabb ideig használható termékekre (háztartási gépek, elektronikus termékek, ékszerek, szőrmék stb.) vonatkozik.

A kötelező jótállási idő 1 év, de a vállalkozás bármilyen más termékre (pl. műanyag konyhai edényre vagy kozmetikumra) is vállalhat jótállást vagy akár hosszabb idejű jótállást.

A terméket – miután kiderült, hogy hibás – visszaviheti, ha ezt a vásárlástól számított 3 munkanapon belül megteszi, akkor köteles a vállalkozó előzetes vizsgálat nélkül, azonnal kicserélni (amennyiben a rendeltetésszerű használatot befolyásolja a hiba). 3 munkanapon túl is kérheti a fogyasztó, hogy cserélje ki a terméket, ne javítsa, de a vállalkozó nem köteles erre. Ilyen eset, ha a csere jelentős költséggel járna (pl. egyedileg készített termék).

Kijavítási igény esetén lényeges, hogy a jótállási jeggyel a javítószolgálathoz (szakszerviz) közvetlenül is lehet fordulni.

Ha a kijavítás vagy kicserélés nem történt meg vagy nem eredményesen javították, esetleg már nem érdeke a vevőnek a vásárlás (pl. éneklő Mikulás Karácsony után), akkor (árleszállításon kívül) választhatja a vevő, hogy visszakéri a termék árát és ezt a vállalkozás köteles visszafizetni.

Szerző: Dr. Hoffmann Éva